Nederlands 

 

"Rinke heeft passie voor zijn werk, en dat zie je!" 

 

               welke merken kunnen ter reparatie aangeboden worden ?

   

 

In onze werkplaats voeren we alle voorkomende werkzaamheden uit aan klassieke Puch en Tomos brommers. We werken vooral aan Puch MS50, Puch VS50, Puch MV50 en aanverwante modellen. Wat betreft Tomos zijn het vooral de modellen met hand- of voetschakeling  zoals de Tomos 4L. Ook werken we aan Puch Maxi en Tomos Automaat-modellen. Hier bij moet het wel haalbaar zijn wat betreft de te maken kosten.

 

Ook voor de Vespa PK50 modellen geldt dat het wel haalbaar moet zijn wat betreft de te maken kosten, hier gaat vaak veel tijd in zitten, en een Vespa PK is niet de meest reparatie-vriendelijke bromfiets! Na overleg kunnen we ook reparaties uitvoeren aan andere klassieke brommers zoals Zundapp, Yamaha, Sparta, Batavus enzovoort.

 

Er is ook de mogelijkheid voor een totale restauratie of een deel-restauratie, In het verleden hebben we vele restauratie succesvol uitgevoerd. Kijk bij “projecten” op deze site voor enkele voorbeelden.

 

 

                 Welke reparaties worden het meest uitgevoerd ?

 

 

Hier volgt een opsomming van veel voorkomende reparaties:

-service-beurten

-opsporing van technische storingen

-vervanging binnen- en buitenbanden

-herstellingen aan wielen en remmen

-kleine reparaties of afstellingen van de motor

-motorblok revisie van Puch of Tomos schakelbrommers

zowel gedeeltelijke als complete revisies

-voorvork-revisie van Puch MS/VS/MV50 en van Tomos 2L/3L/4L

-het opbouwen van wielen met nieuwe velgen en spaken

  

 

                             Wat is het uurloon in de werkplaats­?

 

 

We rekenen € 50,00 per uur excl. Btw In de praktijk rekenen we minder bij grotere klussen, alles in overleg met de klant. Bij motor-revisies maken me meestal eerst een offerte.

 .

.

.

.

 

                    Wat bedoelen wij met een motorblok-revisie ?

 

Wij verstaan onder revisie een totale motor-revisie, het vervangen van alle gevoelige delen en vervolgens weer alles goed afstellen.

 

Er wordt dan o.a. vervangen : krukas , cilinder-zuiger-set , alle lagers, alle pakkingen en olie keerringen de belangrijkste koppelings-delen en delen van de ontsteking indien nodig ook delen in de versnellingsbak soms ook delen van het carter, carburateur…..

 

We willen het liefst een complete brommer en geen los motorblok ontvangen! Om goed werk af te leveren en om garantie te kunnen geven hebben we dus niet alleen het motorblok nodig , maar ook het rijwiel gedeelte , zodat we de motor ook “belast” kunnen testen en afstellen. Als we de motor zelf inbouwen en afstellen kunnen we ook garantie geven. Soms is een totaal-revisie niet nodig, dan wordt een deel van de slijtage delen opnieuw gebruikt.

 

We kunnen een nauwkeurige offerte maken nadat we een motorblok eerst gedemonteerd hebben.

 

Met andere woorden, een totaal-revisie is niet goedkoop, en soms is dit ook niet nodig! Als we op een brommer kunnen rijden voor demontage kunnen we een indruk krijgen van de technische staat. Dan kunnen we bepaalde zaken uitsluiten, bij een losse motor kun je veel delen niet goed controleren. We hebben dus het liefst de hele brommer bij  ons in de werkplaats, zowel voor de beoordeling vooraf als voor de montage en het afstellen van de motor na (deel)-revisie.

 

Een motor nakijken en/of in orde maken tot op zekere hoogte of een klacht repareren is meestal goedkoper dan een revisie.

 .

.

.

 

 

 Het opbouwen van spaakwielen.

 

We kunnen in opdracht veel verschillende spaakwielen op nieuw in-spaken.

 

Het liefst ontvangen we dan een compleet oud wiel met alle toebehoren er bij, dus nog niet uit-gespaakt en met al de assen/bussen, naafplaten etc. er bij. In overleg kunnen we de naaf poetsen en/of polijsten en eventueel de lagers vernieuwen.

 

We hebben veel verschillende velgen en spaken in voorraad en kunnen zo de meeste wielen weer geheel opnieuw in-spaken, alle spaken spannen en de velg weer richten.

 
.

.

Rinky Toys heeft ruim 25 jaar ervaring met het revisie en reparatie

 

van klassieke Puch en Tomos bromfietsen.