Nederlands 

Puch - Bindmiddel van een hele generatie

PUCH, BINDMIDDEL VOOR EEN HELE GENERATIE

De oorspronkelijke oprichter van PUCH is de Oostenrijker Janez Puh, geboren in 1862 en hij had de Sloveense nationaliteit. Puh was van oorsprong smid van beroep. Maar Janez verwisselde dit beroep al snel naar fietsenmaker en oprichter van Puch in 1889. Puch ging motoren en later ook bromfietsen maken.

In Nederland is Puch vooral bekend door de typische bromfietsen, die vooral in de jaren zestig populair waren. Het oorspronkelijke model was de MS 50, die in 1954 in Nederland verscheen en later de naam Baby Puch kreeg vanwege onder meer de kleine benzinetank en kleinere frame. Deze bromfiets was zeer modern voor die tijd, met onder andere telescoopvering en een motor met geforceerde koeling. Hij kostte 650 gulden en dat was veel geld.

 

De eerste jaren van Puch:

De opvolger eind 1955, de Puch MS50L is in Nederland slechts weinig verkocht. De belangrijkste verschillen met de MS50 zijn het grotere, zwaardere frame, het bredere voorspatbord, de iets grotere benzinetank en de bredere velgen. Ook zijn nu het tankdeksel, de remnaven en de velgen verchroomd (dit laatste hadden de meeste MS 50-modellen ook al).

De Rotterdamse importeur Stokvis nam in 1957 de Delftsche Motorenhandel over en tot de erfenis behoorde Puch, een brommertje dat in Oostenrijk vooral als damesbrommer werd verkocht. Tot dan was er nauwelijks reclame gemaakt voor de Oostenrijkse brommer en de bromfietshandelaren stonden dan ook niet te trappelen om alleen Puch VS modellen te gaan verkopen.

Later meer over de modelhistorie.

Hoe Puch aan zijn imago kwam is raadselachtig. Aan de eerste folders van Stokvis kan het in ieder geval niet ontleend zijn. In 1958 werd de Puch nog aangeprezen als 'een der meest geruisloze brommers'. “Geruisloosheid betekent veiligheid” , klonk het braaf in een Stokvis folder uit 1958. De importeur had er blijkbaar nog geen idee van hoe de doelgroep er uitzag en zette de brommer neer als een kwaliteitsproduct. Geen nood, de doelgroep ontdekte de brommer zelf en bleek dat geruisloze nu juist het minst aantrekkelijke aan de brommer te vinden. De pijpjes werden van het potje gesloopt en dan was het zaak 'met het net goede geluid' zo lang mogelijk in zijn eerste versnelling door te trekken. alvorens over te schakelen.

Klaas Toonen, een in 1944 geboren Haagse Puch-rijder herinnert zich behalve de 'ouwe-lullen-Puchs' twee categorieën: 'De artistiekelingen met zwarte Puchs, zweefzadel en verchroomd bagagerekje, en je had de nozems, op gekleurde Puchs - rood of groen of blauw - en een buddyseat. Maar eigenlijk reden dus vrijwel alle jongeren in Den Haag in mijn tijd op een Puch.

Den Haag liep voor, want Toonen herinnert zich hoe Amsterdam in 1961 nog volkomen Puch-loos was. Tot zijn vreugde: “We stopten daar, en de meiden stapten  gewoon achterop.”

Momenteel zijn er in Nederland vrij veel Puch MS50L en MS50V modellen uit de jaren 50, maar dit zijn in praktisch alle gevallen Puchjes die in de afgelopen 25 jaar door Nederlanders soms vanuit België of Duitsland en in grote getallen uit Oostenrijk zijn meegenomen.

In 1957 introduceert Puch een belangrijk nieuw model! De Puch VS50. Dit is de Puch die we kennen met de gereedschapsbakjes achter aan de spatborden en aan de dichte zijschermen. De eerste jaren had de VS50 Puch nog een kleine koplamp en nog niet de karakteristieke  kikkerbeklamp.

De Puch-rijders van weleer vinden elkaar nu weer bij de Puch en Tomos Club Nederland.

Er wordt dus nog steeds veel plezier beleefd door veel liefhebbers van Puch.

In de herfst van 1952 begon men met het ontwikkelingswerk aan de Puch MS 50 en pas in de zomer van 1954 stelde men het 1ste prototype aan de pers voor; in de herfst van het zelfde jaar kwam de MS 50 in productie. Het ontwerp was voor die tijd zeer modern met geforceerde luchtkoeling, een staalplaten frame en een scharnierende achtervork met twee schokbrekers!

Het uit de motorfiets technologie voortgekomen ruggengraat frame en de geveerde achtervork in combinatie met een telescoopvoorvork zorgde voor een ongekend rijcomfort voor de berijder van deze uitzonderlijke bromfiets voor die tijd.

In 1958 verschijnt een nieuwe variant, de Puch MS 50V. De belangrijkste verschillen t.o.v. de Puch MS50V. De belangrijkste verschillen zijn deze keer de toepassing van zwaardere achter schokbrekers en een iets groter uitlaatpotje. (per land werden overigens verschillende uitvoeringen geleverd) De MS 50V is voor zover mij bekend pas in 1964 in Nederland geleverd (Puch MS 50 "Skyway"). De meeste MS50V modellen hebben de 5,5 liter tank zoals op alle latere MS en op alle VS modellen.