Nederlands 

"Rinke heeft passie voor zijn werk, en dat zie je!" 

Vragen over het rijwielgedeelte.

Waarom de complete brommer aanleveren voor een motorblok reviseren?

We willen het liefst een complete brommer en geen los motorblok ontvangen! Om goed werk af te leveren hebben we dus niet alleen het motorblok nodig , maar ook het rijwiel gedeelte , zodat we de motor ook “belast” kunnen testen en afstellen.Als we de motor zelf inbouwen en afstellen kunnen we ook garantie geven. Bovendien, als we op een brommer kunnen rijden voor demontage kunnen we een indruk krijgen van de technische staat.Dan kunnen we bepaalde zaken uitsluiten, bij een losse motor kun je veel delen niet goed controleren.We hebben dus het liefst de hele brommer bij ons in de werkplaats, zowel voor de beoordeling voorafals voor de montage en het afstellen van de motor na (deel)-revisie.

Welk zadeldekje past er op mijn zweefzadel? 

Er zijn in het verleden tientallen fabrikanten geweest die zweefzadels produceerde, met soms afwijkende maten. Een aantal van deze zadels zijn later door Puch en Tomos gemonteerd, dus er is geen eenduidig antwoord te geven. Op een vroege Puch zat vaak een Wittkop of Norgus en later een Lepper zweefzadelen later weer Denfeld en vaak Bategu ( BTG met rubber blok) Op Tomos 4L zat soms Denfeld, soms Bategu met rubber blokmaar heel vaak zat er een Knoop, Koets of Vredestein zweefzadel op met een spiraalveer. Op de laatste 3 merken zat dan weer een Bategu dek gemonteerd. Er zijn vroeger dus veel merken zadels in omloop geweest en van veel modellen zijn geen dekken meer te koopsommige dekken  kun je dan wel weer op bepaalde andere types zadel gemonteerd krijgen als je handig bent ….  Denfeld en Bategu dekken kunnen we nog leveren, deze zijn eenvoudig via de web-shop te bestellen. Bij twijfel contact met ons op nemen of eventueel een foto mailen.
 

Vragen over het motor gedeelte.

Zit er geen gas-naald in de carburateur van mijn Puch?

Als er op de Puch een Encarwi carburateur zit kan dit kloppen, deze carburateurs hadden geen gasnaald. Ook de laatste serie Puch MV50 modellen hadden geen naald:  hier werd een Bing carburateur met een doorlaat van 9,5 mm gebruikt en ook dit type carburateur werkte zonder naald.

Welke benzine moet ik gebruiken voor mijn klassieke Puch of Tomos ? 

De oude Puch- en Tomos-brommers hebben een 2-takt motor, er moet dan ook 2-takt benzine getankt worden. De olie in deze benzine smeert de belangrijkste delen van het motorblok, te weten de zuiger en cilinderen de krukas met krukas-lagers. Er kan gewoon 1 op 50 getankt worden, dat wil zeggen dat de mengverhouding als volgt is: 1 deel olie op 50 delen benzine. Er wordt dus 2% olie toegevoegd. Als er ergens in de buurt nog kant en klare mengsmering beschikbaar is kan men dit gebruiken, anders dient men zelf te mengen.Bijvoorbeeld 10 liter benzine (Euro 95 of Euro98) mengen met 200 ml. minerale 2-takt olie. Synthetische of half-synthetische mag ook, maar is af te raden om de verschillende soorten olie door elkaar heen gebruiken. Minerale olie is kwalitatief iets minder hoogwaardig maar geeft daarentegen minder risico op beschadigen van oude oliekeerringen in het motorblok. Als de motor gereviseerd is of als er een nieuwe cilinder en/of zuiger geplaats is mag men iets “vetter” smeren, bijvoorbeeld 1 op 40.In  de jaren 50 en 60 werd geadviseerd 1 op 25 te mengen, dat is met de huidige sterk verbeterde olieen niet meer nodig en dit kan zelfs schadelijk zijn.

Hebben jullie een goed motorblok in voorraad voor mijn klassieke Puch of Tomos ? 
We hebben ruim 500 gebruikte motorblokken in voorraad, maar van de meeste blokken is de historie of technische staat niet bekend. Vaak is er iets aan de hand met deze inruil-blokken of is het onduidelijk of het een goed functionerende motor is. We kunnen dus geen kant en klaar goede motorblokken leveren omdat er vaak toch wel wat tijd in gaat zitten om deze in orde te maken. Om deze reden besluiten klanten van ons vaak om met hun bestaande motor aan de slag te gaan of deze door ons te laten nakijken/reviseren. In geval van matching-numbers  blijft zo ook het motor-nummer gelijk aan het frame-nummer.
 

Vragen over electra van de bromfiets


Uit de ontsteking komen verschillende draden, wat is de functie?
 
Bij de meeste Puch en sommige Tomos modellen komen er 2 draden uit de ontsteking, een zwarte en een gele draad.
De zwarte draad is de “kort-sluit-leiding” …als deze draad ergens tegen de massa komt valt de motor uit,deze draad dient dus naar de uitzetknop of eventueel contactslot geleid te worden.
 
De gele draad is voor de verlichting. Deze draad is verbonden met een 6v/17watt lichtspoel en dient naar de lichtschakelaargeleid te worden, hier kan dan dim/groot-licht en achterlicht mee ingeschakeld worden.(Bij een Tomos 4L is deze verlichtingsdraad  soms rood .) Bij sommige Puch en Tomos modellen heb je nog een extra draad, de groene.Deze is verbonden met een remlichtspoeltje, hier kun je dus een remlicht mee aansturen. Bij de meeste Tomos 4L modellen en ook heel soms bij Puch komt er ook nog een grijze draad uit de ontsteking.Deze draad is dan weer verbonden met een inductiespoeltje welke een inductie spanning van 6v/3W af geeft.Dit is bedoelt voor het achterlicht. De werking van dit inductiespoeltje is als volgt: Dit spoeltje zit boven op de gewone lichtspoel gemonteerd, op het moment dat er een stroom gaat lopen door degewone (primaire) lichtspoel gaat het inductiespoeltje ook een stroom genereren ( als hier tenminste een lampje op aangesloten is).Het achterlicht zit in dit geval dan ook rechtstreeks aangesloten op de grijze draad, er gaat immers pas een stroom lopen als het dim- of groot-licht aan gezet wordt en er een stroom gaat lopen door de primaire spoel.De draad van het achterlicht hoeft dus niet bij de stuurschakelaar aangesloten te worden.Een bijkomend voordeel hier van: bij een conventioneel bedradingssysteem brand het achterlicht vaak door als het dimlicht stuk gaat,in dit geval gaat het achterlicht uit( er loopt dan geen stroom meer), het groot licht kan dan in geschakeld 

Rijden met gereviseerd motorblok of cilinder

  • Dat je schoon werkt met schone onderdelen.
  • Dat de oliepomp ontlucht is.
  • Dat het olieslangetje van oliepomp naar carburateur of spruitstuk vol met olie zit.
  • Dat de oliepomp op juiste manier afgesteld is. (bij kabelafstelling)
  • Dat de juiste tweetaktolie in het olietankje zit.
  • Dat er wat extra tweetaktolie door de benzine zit. (ongeveer 20%)
  • Dat het motorblok op bedrijfstemperatuur is.
  • Dat de radiator gevuld is met koelvloeistof en niet met water.
  • Dat het koelsysteem ontlucht is.
  • Dat er voldoende koeling is.
  • Dat de juiste bougie is gemonteerd. (warmtegraad en schachtlengte)
  • Dat het luchtfilter aanwezig en schoon is.
  • Dat de zuigerveren met een beetje olie goed gemonteerd zitten.
  • Dat er nieuwe pistonpen borgveren gebruikt worden en goed gemonteerd zitten.
  • Dat er nieuwe pakkingen gebruikt worden op een schoon vlak.
  • Dat er geen lucht of olie lekkages zijn.
  • Dat de zuiger met het pijltje naar de uitlaatpoort gericht gemonteerd zit.
SUCCES! 

Achterspatbord vervangen van een Puch MS/MV/VS of Tomos 4L

Het achterspatbord ( in Nederland het” witte” gedeelte) en ook de rest van het achterste gedeelte van het frame van de oude Puch en Tomos modellen is gevoelig voor roestvorming. Dit heeft te maken met het feit dat het dubbel plaatwerk betreft en er een holle ruimte zit. Aan de buitenzijde zit het eigenlijke frame met daar aan het aangelaste a-spatbord . Aan de binnenzijde bevind zich een gepunt-last binnenspatbord.   Tijdens het rijden hoopt zich vocht op en door temperatuurwisselingen ontstaat er condens tussen de spatbordlagen. Na verloop van jaren roest het plaatwerk van binnen uit , als de roest vergevorderd is vormen zich verdikkingen in het plaatwerk en/of wordt de roest zichtbaar aan de buitenkant. Meestal begint het proces zichtbaar te worden ter hoogte van het achterlicht, later boven het motorblok en weer later onder de bagagedrager…..   REPARATIE : Soms volstaat het om het achterspatbord te vernieuwen (het witte gedeelte). Verstandig is dan om de rest van het frame inwendig te behandelen met een roest-stabiliserend middel en het daarna inwendig te tectyleren (de holle ruimte dus).   Vaak is het verstandig (en op de lange termijn meestal onvermijdelijk) om ook het binnenspatbord te verwijderen, de gehele holle ruimte roestvrij te maken en het binnenspatbord weer terug er in te lassen of te vernieuwen. Het achterspatbord (vervangings-stuk) wordt dan ook vernieuwd.   VERWIJDEREN achterspatbord/binnenspatbord: Het achterspatbord zit aan de beide zijkanten met een 6 tal puntlassen vast en waar dit gedeelte in het fame zit “geschoven” wel met een 20/25 tal puntlasjes. het binnenspatbord zit ook weer ge-puntlast in de rest van het frame. Vaak volstaat het om deze puntlassen los te beitelen met een puntige beitel of oude schroevendraaier, soms dienen de lassen doorgeboord te worden . Gebruik hier een scherpe 6 mm boor voor.   Na alles roestvrij gemaakt te hebben kan alles weer geassembleerd worden, dit kan met verschillende lasmethodes.Daarna inwendig weer behandelen om in de toekomst herhaling van het probleem te voorkomen.   VERVANGINGSSTUK de nwe. achterspatborden die we leveren passen goed , mits een aantal zaken in acht gehouden: -          let goed op dat alles recht zit en ook de radius in de gaten houden -          gehele spatbord is iets te smal( niet voor een 1955/1956 model) dus het geheel wat breder maken,zeker bij montage in Tomos 4L. Dit gaat goed met een op breedte gemaakt houten blok wat je aan de binnen-zijde van boven naar beneden er doorheen “tikt”. -          de  2 “kuiltjes” li en rechts boven aan zijn iets te diep door gestanst tov het originele achterspatbord. Dit is op te lossen door of het frame hier ter plaatse iets naar binnen te tikken en/of het achterspatbord iets te vullen met plamuur